Például, amikor tanórán kívüli foglalkozás keretében, hallássérült gyermekek óvodai és iskola-előkészítős csoportjaiban A Nap, a Hold és a Kakas meséjéhez kapcsolódóan ujjbábokat és síkbábokat
készítettünk, majd megelevenítve azokat, közösen játszottuk el a megismert
történetet.
...ezt a szerkesztett képet túlságosan szeretem
ahhoz, hogy ki tudjam hagyni innen...
ahhoz, hogy ki tudjam hagyni innen...
A nagyobbaknál, képkártyák segítségével meséltem el a történetet, a jelenlévő pedagógus pedig
jelnyelvvel segítette a gyerekeket a mese befogadásában.
Ezután röviden
beszélgettünk a hallottakról, majd mindannyian elkészítették a három címszereplőt, a résztvevők számára legnehezebb feladatot jelentő ujjbábbal
kezdve, aztán a Nap maszk-szerű síkbábját és a hold pálcás bábját is.
Miután megmutattam a gyerekeknek, hogy hogyan fogjuk elkészíteni a
Kiskakas figuráját, lépésről lépésre ismételve, együtt haladva mindenki megcsinálta
sajátját, kezdve az alkotórészek sablonjainak körülrajzolásával.
(Mindig a csoportok adottságait, a résztvevők megismert képességeit, a
rendelkezésre álló időkeretet figyelembe véve készítem elő a folyamatot, indokolt
esetben előre kivágva a bonyolultabb formájú elemeket. :)
A papírból kivágott formákat a csoport tagjai fantáziájukat mozgósítva színezték
ki, az így elkészített alkotórészeket ragasztással, illetve tűzéssel állították
össze, ez utóbbi különösen érdekes volt számukra.
Mindehhez a gyerekek nagy figyelmére és
koncentrációjára volt szükség. Az iskola-előkészítő csoport tagjait nagyfokú
önállóságra törekvés jellemezte. A bemutatott technikákat megfigyelés után alkalmazták
saját munkájukon, kevés segítséget igényeltek, az esetleges tévesztés egyre
kisebb ijedtséget, elkeseredést vált ki belőlük, hiszen eddigi találkozásaink
során többször is tapasztalhatták, hogy ezek kijavíthatók.
...korábban, Lilivel...
A Nap és a Hold papírfigurájának elkészítése már sokkal egyszerűbb volt
számukra, volt, aki többet is készített. Nagy beleéléssel mutatták be az elkészült
bábokat, rövid játékban megelevenítve azokat.
Az alkalmazott technikák, pl. a sablon pontos
körülrajzolása, a formák kivágása, majd a figura összeállítása többek között a
finommotorika, szem-kéz koordináció fejlesztését
célozta, - ez a célzottság a pályázat kötelező eleme volt, én el tudok tekinteni tőle :) - próbára tette, és fejlesztette figyelmüket, akaraterejüket, a szabad
színhasználat teret adott önkifejezésüknek, fantáziájuknak. Lehetőség nyílt
arra is, hogy játékos környezetben a mesével és a bábokkal való játék inspirálja
kommunikációjukat, együttműködésüket.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése