2015. január 14., szerda

Bábok

Most, hogy az elkövetkezőkben nagyobb hangsúlyt fognak kapni a bábok, következik itt majd egy-két  bejegyzés arról, ami eddig történt e témában.

Például, amikor tanórán kívüli foglalkozás keretében, hallássérült gyermekek óvodai és iskola-előkészítős csoportjaiban A Nap, a Hold és a Kakas meséjéhez kapcsolódóan ujjbábokat és síkbábokat készítettünk, majd megelevenítve azokat, közösen játszottuk el a megismert történetet.

 ...ezt a szerkesztett képet túlságosan szeretem 
ahhoz, hogy ki tudjam hagyni innen...

A nagyobbaknál, képkártyák segítségével meséltem el a történetet, a jelenlévő pedagógus pedig jelnyelvvel segítette a gyerekeket a mese befogadásában. 
Ezután röviden beszélgettünk a hallottakról, majd mindannyian elkészítették a három címszereplőt, a résztvevők számára legnehezebb feladatot jelentő ujjbábbal kezdve, aztán a Nap maszk-szerű síkbábját és a hold pálcás bábját is.
Miután megmutattam a gyerekeknek, hogy hogyan fogjuk elkészíteni a Kiskakas figuráját, lépésről lépésre ismételve, együtt haladva mindenki megcsinálta sajátját, kezdve az alkotórészek sablonjainak körülrajzolásával.
(Mindig a csoportok adottságait, a résztvevők megismert képességeit, a rendelkezésre álló időkeretet figyelembe véve készítem elő a folyamatot, indokolt esetben előre kivágva a bonyolultabb formájú elemeket. :)
A papírból kivágott formákat a csoport tagjai fantáziájukat mozgósítva színezték ki, az így elkészített alkotórészeket ragasztással, illetve tűzéssel állították össze, ez utóbbi különösen érdekes volt számukra.
Mindehhez a gyerekek nagy figyelmére és koncentrációjára volt szükség. Az iskola-előkészítő csoport tagjait nagyfokú önállóságra törekvés jellemezte. A bemutatott technikákat megfigyelés után alkalmazták saját munkájukon, kevés segítséget igényeltek, az esetleges tévesztés egyre kisebb ijedtséget, elkeseredést vált ki belőlük, hiszen eddigi találkozásaink során többször is tapasztalhatták, hogy ezek kijavíthatók. 

 ...korábban, Lilivel...

A Nap és a Hold papírfigurájának elkészítése már sokkal egyszerűbb volt számukra, volt, aki többet is készített. Nagy beleéléssel mutatták be az elkészült bábokat, rövid játékban megelevenítve azokat.
Az alkalmazott technikák, pl. a sablon pontos körülrajzolása, a formák kivágása, majd a figura összeállítása többek között a finommotorika,  szem-kéz koordináció fejlesztését célozta, - ez a célzottság a pályázat kötelező eleme volt, én el tudok tekinteni tőle :) - próbára tette, és fejlesztette figyelmüket, akaraterejüket, a szabad színhasználat teret adott önkifejezésüknek, fantáziájuknak. Lehetőség nyílt arra is, hogy játékos környezetben a mesével és a bábokkal való játék inspirálja kommunikációjukat, együttműködésüket.





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Rendszeres olvasók