Egy esettanulmány részletei:
.
N 5 és fél éves volt, amikor megismertem. Egy
önkormányzati óvoda nagycsoportosa, 24 társával együtt. A Vadaskert Gyermek és
Ifjúságpszichiátriai Kórháztól figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar diagnózist kapott,
az óvodában és óvodán kívül is különböző fejlesztésekre, terápiákra járt. Naponta
találkoztunk, és egyik feladatom volt, hogy délelőttönként kiemelten figyeljek
rá, foglalkozzam vele.
.
A kedves arcú, csillagszemű, gyakran
mosolygó kisfiút megismerve, tapasztaltam csapongó figyelmét, gyakran féktelen viselkedését,
amivel nem kis riadalmat keltett környezetében.
Beszéde nehezen érthető, fragmentált
volt, olykor mondókaszerű rigmusokat ismételgetett.
A csoportszobában gyakran
ide-oda futkározott, sokszor elesett, átesett dolgokon, ha megsebesült fájdalomra,
sérülésre nem reagált, szaladt tovább, mintha mi se történt volna. Tevékenységeiben
kapkodás, nyugtalanság jellemezte.
Kezdeti törekvésem arra irányult, hogy
elnyerjem bizalmát, hogy oda tudjon figyelni kéréseimre, jelzéseimre,
létrejöjjön egy kapcsolat, amire építeni lehet, és tovább tudjunk lépni az
óvónőkkel és fejlesztőpedagógusokkal közösen meghatározott célok megvalósítása
felé. Vagyis, hogy segítsem felzárkózását, támogassam személyiségfejlődését, előmozdítsam
a közösségi együttműködés szabályainak elsajátításában, betartásában.
.
Feltűnő volt, hogy mennyire nem hallgat
a felnőttek szavára, s hogy mennyire megszokta már, hogy cselekedeteivel környezete
rosszallását váltja ki.
Első gondolatom az volt, hogy mivel és
hogyan segíthetném, hogy részvétele a csoportban kiegyensúlyozottabbá váljon,
kevesebb konfliktus pattanjon ki közte és társai között, teljesítménye kiegyenlítettebb
lehessen, és mindenek előtt, hogy megtapasztalhassa, hogy a gyerekközösségben
többször és tartósabban képes összhangba kerülni társaival és tárgyi környezetével.
.
Megismerkedésünk idején megtapasztaltam,
hogyan provokálja a szabályozást, ha kértem tőle valamit elszaladt, ahogy a
többi felnőtt elől is, vagy dacosan megmakacsolta magát. Türelemmel,
figyelemmel és elfogadással lassan mégis sikerült valamennyire a bizalmát elnyernem.
Néhány nap után örömmel töltött el, amikor játékába bevont, megosztotta velem
egy-egy élményét, illetve azt éreztem, hogy figyelget engem, hogy bízhat-e
bennem?
.
Az együtt töltött hónapok alatt számos
helyzetben figyelhettem meg N
viselkedését. Már az első időben megismerhettem kiemelkedő képességeit is. Intenzív
érdeklődéssel fordult a számára izgalmas témák felé, amikben akár az átlagosnál
gazdagabbak voltak ismeretei. Szívesen gyurmázott, formagazdag figurákat készített,
témaválasztásait sokszínűség, mintázását kreatív ötletesség jellemezte. Szívesen,
és kreatívan épített legóból illetve fa építőjátékokból.
A csoport egy-egy tagjával csak rövidebb ideig szokott/tudott együtt játszani, mert ezekben a helyzetekben gyakoriak voltak a konfliktusok, indulatkitörések. Felnőttekkel való játékai természetesen kiegyensúlyozottabbak voltak.
A csoport egy-egy tagjával csak rövidebb ideig szokott/tudott együtt játszani, mert ezekben a helyzetekben gyakoriak voltak a konfliktusok, indulatkitörések. Felnőttekkel való játékai természetesen kiegyensúlyozottabbak voltak.
Társaival való konfliktusainak forrása
volt többek között, alacsony stressz tűrése, és hogy a helyzeteket gyakran
félreértette, majd szélsőségesen reagált rájuk. Gyakran feszegette a határokat,
nehezére esett a szabályok betartása, amit páros helyzetek megkönnyítettek.
Nyugtalanul hullámzó érzelmi állapot
jellemezte, nehezére esett ellazulni, és dühkitöréseit követően nehezen nyugodott
meg. A csoport egyik óvónőjének beszámolója szerint korábban egy-egy napra 3-4
„kiborulása” is jellemző volt. Szerencsére én ilyet nem tapasztaltam, de azt
gondolom, hogy kiborulásból egy is sok… Láthatóan nem csak környezetét, de őt magát
is megijesztették saját dührohamai.
.
Egy alkalommal, amikor az óvónő,
büntetésül kiküldte a csoportszobából, N
provokatív módon sorra nyitogatta az öltözőszekrények ajtaját, figyelve, hogy
miként reagálok.
Amikor azt látta, hogy nyugodt maradok,
lassan ki tudott jönni az oppozícióból, majd kérdésemre, hogy most mit lehetne
tenni az összes nyitott ajtóval, szépen sorra visszacsukta azokat.
Hirtelen jött kreatív ötletek segítettek
ezekben a nehéz helyzetekben, vagy amikor N
nem tudott kapcsolódni, és nekem kellett kizökkentenem egy helyzetből, hogy
figyelmét egy kérésre, feladatra irányítsam, vagy akár csak egy szabályt
betartassak vele.
Volt, hogy bábokat használtam erre a
célra, máskor a kedvenc játékfiguráját hívtam segítségül, de arra nem volt
garancia, hogy ami egyszer bevált, legközelebb is működni fog.
Természetessé vált, hogy mindig rugalmasan,
az aktuális helyzetből kell az adott szituációt megoldanom. Sokat segítettek az
óvoda pszichológusával folytatott beszélgetéseink is.
N számára fontos lett volna, hogy minél több elfogadást
tapasztaljon a környezete részéről. Azonban azt tapasztaltam, hogy már megkapta
a többiektől a „rosszgyerek” stigmáját.
A konfliktushelyzetekben gyakran indokolatlanul is őt okolták társai, máskor
provokálták őt. Ezen szerettem volna változtatni, többek között személyes
példával, és a helyzetek megbeszélésével. Természetesen ez lassú folyamat, akár
visszalépésekkel, megtorpanásokkal.
.
N számára az is nagyon fontos, hogy a keretek/határok
pontosan ki legyenek jelölve, majd következetesen be legyenek tartatva. A
megszokott napi rutin felborulása (pl. egy kirándulás miatt) mindig kicsit
visszavetette őt a kiegyensúlyozatlan működés felé. Ilyenkor a szabályokat
sokkal nehezebben követte. Sokat segített, ha volt mód és idő felkészíteni őt
ezekre a változásokra, de váratlan helyzetekben kiszámíthatatlanok voltak a
reakciói.
.
Az óvónők elvárása volt, hogy N rendszeresen, minél többször, és minél
hosszabb időre vegyen részt az általuk vezetett közös foglalkozásokon,
kapcsolódjon be a játékokba, és csak, ha elfáradt, akkor lépjen ki ezekből a
helyzetekből.
A délelőtti szabad játék, az ez alatt
kialakuló hangos zsezsegés azonban N-t
addigra általában már kifárasztotta. Ilyenkor félreülhettünk egy asztalhoz, és
valamilyen társas- vagy fejlesztőjátékot vettünk elő. Társasjátékaink során tapasztaltam,
hogy nehezen tanulta meg a szabályokat, figyelme gyakran elterelődött.
.
Azt is bevezettük az óvodapedagógusokkal
egyetértésben, hogy a közös rendezvényeken, - mint amilyen egy bábelőadás, - ha
észrevesszük, hogy N elfáradt, akkor
felmentem vele a csoportszobába, és valamilyen logikai játékot játszva vártuk
meg a rendezvény végét.
Egy ilyen alkalommal addig rakosgatta ki
a tangram játék színes sokszögeit, először segítséget kérve, majd egyre
önállóbban, míg ötödszörre, vagy hatodszorra önállóan is meg tudta csinálni. A
kezdeti sikertelenség láthatóan frusztrálta, feszültté tette, és abba nem
hagyta volna a próbálkozásokat. Megható volt a sikert, a többiek elismerését nyugtázó
sugárzó öröme büszkesége. Munkám egyik célja, hogy minél több ilyen élményt élhessen
át, és ezzel együtt erősödjön önértékelése, önbizalma, csökkenjen a
feladathelyzetekben megélt szorongása, feszültsége, hogy megtalálja biztonságos
helyét a közösségben.
.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése